Franchise


Mi a franchise?

A franchise iránti érdeklõdés vitathatatlanul növekszik Magyarországon. Ennek egyik oka, hogy egyre többen ismerik fel a franchise vállalkozások hazai viszonyok melletti kedvezõ lehetõségeit. A viszonylagos tõkeszegénység áthidalására kínál megoldást a franchise tõkemobilizáló jellege, továbbá az induló vállalkozásokhoz stabilabb hátteret jelent, mint a független egyéni vállalkozás. Itthon sokan a hagyományos kiskereskedelmet fenyegetõ multinacionális láncokkal való verseny alternatíváját látják a franchise-ban.
A franchise, mint vállalkozási forma, egyrészt egy piacra-jutási, illetve piacon-maradási stratégia, tehát mint ilyen, egy kereskedelemfejlesztési és marketing módszer, másrészt egy vállalkozás növekedési alternatívája. Jellegzetessége, hogy a franchise rendszer tulajdonosa, aki egy bevezetett márkanévvel rendelkezõ sikeres termék forgalmazója, az értékesítés jogát a márkanév használatával, illetve az üzletviteli ismerettel együtt "bérbe" adja egy tõle gazdaságilag független vállalkozónak. A franchise átvevõje a márkanév használatáért, valamint az ahhoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokért - mint pl. az áruellátás, értékesítési know-how, közös reklám, kedvezõ fizetési konstrukciók, stb. - a rendszer gazdájának elõre meghatározott díjakat (royalty, franchise díj) fizet.
A franchise-ból, mint vállalkozási formából, hatékony együttmûködés esetén mindkét félnek számos elõnye származik.

Az átvevõ elõnyei többek között:

  • Megalapozott eljárásunkkal jelentõsen csökken az üzleti kockázat (újonnan induló vállalkozásoknál, illetve meglévõ vállalkozások megvásárlásánál az európai és amerikai tapasztalatok szerint az önállóan mûködõk túlélési esélye mindössze 40%, szemben a franchise vállalkozások 80%-os fennmaradási arányával.)
  • Közismert márkanév használatából származó elõnyök.
  • Mások számára nem hozzáférhetõ pénzügyi lehetõségeket használhat ki az átvevõ (árengedmények, akciók, fizetési haladékok).
  • Ezzel a formával gyorsabb a piacmegismerés, a felfutás, gyorsabban elérhetõ a fedezeti pont, majd a nyereséges állapot, mivel a tõkeszükséglet, illetve a bevezetés költségei alacsonyabbak. Az induláshoz szükséges tõke gyorsabban megtérül mint független vállalkozásnál, mivel már nincs szükség a piac "megdolgozására".
  • A beindítás költségeit mérséklik a kedvezõ pénzügyi megoldások lehetõsége, illetve az átadó tapasztalata és kapcsolatai a legalacsonyabb árak elérésére.
  • A folyó költségeket tekintve lényegesen kisebb a reklámkiadás, ami az élesedõ piaci versenyben amúgy egyre nagyobb költségtényezõ minden vállalkozás életében. Ennek kisebb mértéke egyrészt a már bevezetett üzletek ismertségébõl adódik, másrészt az átadó reklámja egyben az átvevõé is, így közös a teherviselés.
  • Az átadó technikai segítségnyújtása mind a beindítást, mind pedig a folyamatos üzemeltetést megkönnyíti.
  • Import termék forgalmazására nyílik lehetõsége az átvevõnek külföldi kapcsolat kiépítése nélkül, mentesül a vámoltatás, fémjeleztetés és egyéb importtal kapcsolatos "procedúrák" és annak költségei alól.


Amennyiben felkeltettük érdeklődését, várjuk irodánkban (1081 Bp., Bláthy Ottó u. 3-5. Tel.: 477-0383)